Researchers from the Young Academy of Sweden and the South African Young Academy of Science shared insights on the conditions for academic freedom in the two contexts.

SASUF panelists.

Panelists from the top left: Jonas Olofsson, Sudesh Sivarasu, Mia Liinason, Janina Seubert, Alison Gerber and Thashree Marimuthu.

The workshop was a part of this years' SASUF digital conference. Young Academy of Sweden (YAS) began with a short pitch that highlighted the challenge coming from when a political ethics committee becomes a gatekeeper of which research should be pursued. Furthermore, YAS presented the similar threats posed to the freedoms of journalists, the culture sector and researchers in Sweden, in particular from the far right. These issues are part of a global trend well known by scholars.

The South African Young Academy of Science (SAYAS) expressed the lack of freedom to be seen as an equal scholar, highlighting the global North-global South divide. SAYAS also underlined the need for more transparency, the incentivizing system is not clear, the paths of validation are unclear. The panel concluded that there is plenty of opportunity for further collaborations, to explore what academic freedom means on the ground, and perhaps discover similar solutions to their different challenges. The young academies look forward to meeting again at SASUF at the beginning of 2023, and wishes to thank everybody who joined the workshop!

The purpose of South Africa – Sweden University Forum, SASUF, is to stimulate interdisciplinary collaboration at both individual and institutional level to strengthen ties in research, education and innovation between Sweden and South Africa.

SASUF 2030 is a transformative project uniting 39 universities from across Sweden and South Africa. Bringing together leading researchers, teachers, students, university leaders and other stakeholders, the project will develop joint solutions to the challenges posed by the UN Sustainable Development Goals (SDGs) and Agenda 2030.

Dela artikel

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Stiftelsen för Sveriges unga akademi, orgnr. 802477-9483 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser