Sveriges unga akademi medverkade på Uppsala Internationella Kortfilmfestival med sessionen ”En bättre morgondag”. En forskarpanel presenterade och samtalde kring fyra kortfilmer med teman som ångest, musikens betydelse, rädsla och demokrati. Akademins Robert Lagerström och Aase Högfeldt, LadyBug Festival, modererade samtalet.

Hanne Fjelde, Janna Gottlieb och Palle Dahlstedt. Foto: Sveriges unga akademi

Hanne Fjelde, Janna Gottwald och Palle Dahlstedt. Klicka för att zoom:a. Foto: Sveriges unga akademi

Aase Högfeldt och Robert Lagerström Foto: Sveriges unga akademi

Aase Högfeldt och Robert Lagerström. Klicka för att zoom:a. Foto: Sveriges unga akademi

De första filmerna kommenterades av Janna Gottwald, psykologiforskare vid Uppsala universitet. Franska La boite (Asken) av Marie-Pierre Hauwelle, handlade om den mycket nervösa Chloé som ska ut och resa och blir panikslagen då hennes planering störs av ett oväntat paket. Jamila är en svensk kortfilm av Sophie Vuković som skildrar rädsla ur barn och ungas perspektiv. En tonårstjej och hennes lillastyster oroar sig för föräldrarna och har svårt att fokusera när två poliser kommer till skolan. Janna pratade om oro, ångest och stress samt strategier för att hantera och bearbeta dessa.

Janna Gottlieb Foto: Sveriges unga akademi
Hanne Fjelde Foto: Sveriges unga akademi
Palle Dahlstedt Foto: Sveriges unga akademi

1. Janna Gottwald 2. Hanne Fjelde 3. Palle Dahlstedt. Klicka för förstoring. Foto: Sveriges unga akademi

Akademins alumn Palle Dahlstedt, kompositör och forskare inom datorstödd kreativitet vid Göteborgs universitet, pratade om colombiansk-italienska filmen Un Día (En dag) som skildrar den unge mannen Christian som tar en chans och köper mikrofon och förstärkare för att nå ut med sin hiphop som gatumusiker. Palle berättade om hur konsten ger oss möjlighet att oss artikulera oss, den blir ett medel för att nå ut och en distraktion som vi behöver och som blir ännu viktigare i svåra tider. Instrument utökar våra möjligheter att göra något som går utanför oss själva, men kan också bidra till en materiell ojämlikhet. En dag upptäcker Christian i filmen att hans lillasyster i smyg följt efter honom ut den tuffa stadsmiljön och han får sin dröm om ett bättre liv satt på prov.

Palle Dahlstedt, Hanne Fjelde, Robert Lagerström och Sigrid Hadenius. Foto: Sveriges unga akademi
Janna Gottlieb, Sigrid Hadenius, Aase Högfeldt, Robert Lagerström och Palle Dahlstedt. Foto: Sveriges unga akademi
Janna Gottlieb och Aase Högfeldt. Foto: Sveriges unga akademi

1. Palle Dahlstedt, Hanne Fjelde och Robert Lagerström hälsas välkomna till festivalen av Sigrid Hadenius. 2. Sigrid Hadenius, Janna Gottwald, Aase Högfeldt, Robert Lagerström och Palle Dahlstedt 3. Janna Gottlieb och Aase Högfeldt. Klicka för förstoring. Foto: Sveriges unga akademi

Ledamot Hanne Fjelde, docent i freds- och konfliktforskning vid Uppsala universitet samtalade med publiken om den brazilianska dokumentären Dia de Eleição (Valdagen) av Afonso Nereu. Den hätska valkampanjen 2018 delade Brazilien i två delar. Berättarrösten i filmen berättar om hur han blivit verbalt attackerad av hotfulla personer på väg till vallokalen. Hanne berättade om hur en liten, gradvis ackumulering av makt parad med falska nyheter stjälper demokratin. Valkampanjen i Brazilien präglades av falska nyheter och polarisering. Makthungriga ledare kan tjäna på att vi blir rädda, då kan de inskränka våra rättigheter och öka sin makt. Med en politisk kommunikation som ställer oss mot dem, slutar vi lyssna till fakta och blir mer måna om att identifiera oss med gruppen vi anser oss tillhöra. Ett sätt att bekämpa ett destruktivt bombastiskt tonläge är att bemöta marginaliserade grupper, detta visar forskningen kring populism förklarade Hanne.

Anna Sofia Rossholm

Forskarna fick en filmfråga från årskurs 8 i Kunskapsskolan Norra Uppsala och sin lärare Eva Reichberg. De undrade generellt kring film som medel för att berätta en berättelse eller föra fram ett budskap. Filmvetare Anna Sofia Rossholm, Stockholms universitet svarade, hon har tidigare medverkat i En bättre morgondag.

Sammanfattningsvis kan det vara en poäng att först söka filmens tema och analysera dess stilgrepp, för att sedan diskutera budskap. Och gärna då hur detta budskap kanske också problematiseras eller diskutera om det finns alternativa tolkningar.

/Hoppas det är till nytta! Vänliga hälsningar, Anna Sofia Rossholm, Stockholms universitet

Med kortfilmsprojektet En bättre morgondag använder akademin film som en utgångspunkt för att prata om forskning. Projektet är ett samarbete mellan akademin, LadyBug Festival och olika filmfestivaler runtom i landet.

Dela artikel

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Stiftelsen för Sveriges unga akademi, orgnr. 802477-9483 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser
Aase Högfeldt och Robert Lagerström Foto: Sveriges unga akademi
Janna Gottlieb Foto: Sveriges unga akademi
Hanne Fjelde Foto: Sveriges unga akademi
Palle Dahlstedt Foto: Sveriges unga akademi
Palle Dahlstedt, Hanne Fjelde, Robert Lagerström och Sigrid Hadenius. Foto: Sveriges unga akademi
Janna Gottlieb, Sigrid Hadenius, Aase Högfeldt, Robert Lagerström och Palle Dahlstedt. Foto: Sveriges unga akademi
Janna Gottlieb och Aase Högfeldt. Foto: Sveriges unga akademi