Med #jagforskar vill Sveriges unga akademi bredda bilden av forskare. Det är också ett sätt att uppmuntra forskare att dela sin fascination och utmaningarna med att forska.

Helena Filipsson #jagforskar

Helena Filipsson, professor i kvartärgeologi.

Idén är att använda hashtag #jagforskar och berätta om sig själv och sitt fält till exempel genom en bild på Twitter, Facebook eller annan social kanal och på så vis hjälpas åt att bredda den gängse bilden av vad som är en forskare.

– De flesta forskare tycker nog själva att forskning är både självklart och något fantastiskt, men vi märker att många andra – även unga personer – inte känner till hur olika forskare kan och får vara. Vi som forskar är olika och att forska kan både göras i vit rock på labb, ute på havet, djupt nere i arkiv och i stora samarbeten över hela världen, säger Sveriges unga akademis ledamot Helena Filipsson, professor i kvartärgeologi vid Lunds universitet. Ytterligare skäl är att visa vilka vi är och stärka förtroendet för forskare ytterligare i en tid då många ifrågasätter kunskapen i samhället.

Gruppbild från World Wide Meeting of Young Academies 2015 Foto: Anna Kjellström/Sveriges unga akademi

Unga forskare från hela världen samlade i Stockholm 2015 för World Wide Meeting of Young Academies (klicka för förstoring). Foto: Anna Kjellström/Sveriges unga akademi

Det finns motsvarigheter till #jagforskar. #IAmScience användes först av forskaren Kevin Zelnio 2012, med syfte att nyansera bilden av forskaren och dela utmaningen med att vara forskare med blogposten ”#IamScience: Embracing Personal Experience on Our Rise Through Science”. Sveriges unga akademi gav ut boken ”Vägar till vetenskapen – Om att bli och vara forskare” 2013 med liknande inriktning där de första ledamöterna i akademin delade sin personliga resa in i forskarvärlden och berättade om sin forskning.

Ett annat exempel är ”#iamascientist because”, som tycks ha initierats av forskaren Sarah Gossan vid amerikanska Caltech. Som sitt twitter-alias ”@PrincessSuperno” twittrade hon 2014: #IAmAScientistBecause what’s more awesome than working out how supernovae explode? och fick en stor mängd efterföljare.

*Att göra en hashtag av ett ord eller en akronym är ett sätt att samla det digitala samtalet kring ett särskilt ämne och göra det sökbart. Genom att söka på en hashtag, till exempel #fopol (forskningspolitik) eller #climate, så visas inlägg som gjorts i dessa ämnen och ”taggats”.

Dela artikel

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Stiftelsen för Sveriges unga akademi, orgnr. 802477-9483 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser
Gruppbild från World Wide Meeting of Young Academies 2015 Foto: Anna Kjellström/Sveriges unga akademi