16 juni 2020
Sveriges unga akademi (SUA) har genomfört en omfattande kartläggning av hur tjänsteformen biträdande lektorat används. Genom en enkätundersökning till alla fakulteter vid Sveriges lärosäten har vi undersökt hur biträdande lektorat används, vilka problem som fakulteterna rapporterar kring anställningsformen, samt identifierat flera goda exempel på hur den införts.
Ribban ska ligga högt vad gäller kvalitet och villkoren ska vara transparenta. Illustration: Webstockrev.
Läs rapporten
Stor variation i hur lärosäten använder biträdande lektorat, Universitetsläraren
Projektledare Pontus Nordenfenlt, docent inom infektionsbiologi vid Lunds universitet, kommenterar rapporten.
Biträdande lektorat har sedan 2001 gradvis ökat i antal i Sverige och 2017 ändrades högskoleförordningen och meriteringstjänsten biträdande lektor tillkom i dess nuvarande form. För att utvärdera hur de nya reglerna implementerats vid svenska lärosäten och hur biträdande lektorat används idag har SUA genomfört en omfattande undersökning vid Sveriges fakulteter och lärosäten.
SUA kan konstatera att arbetet med att utforma karriärvägar varierar stort mellan de 65 fakulteter som svarat på enkäten. Många fakulteter använder sig av biträdande lektorat i stor utsträckning, medan andra inte gör det alls.
Fyll i formuläret för att få Sveriges unga akademis nyhetsbrev. Det utkommer upp till sex gånger per år. Du kan närsomhelst välja att avsluta din prenumeration.