Under ett år har SUA-ledamot Palle Dahlstedt, professor i konst och teknologi, i ett samarbete med Nobelmuseet lett ”Forskarhjälpen: MusikJakten” där 700 högstadieungdomar hjälpt till med ett forskningsprojekt. MusikJakten innefattade också en postertävling med publik omröstning på museets webbplats. Under Nobelveckan den 8 december hade projektet slutkonferens på Nobelmuseet.

Palle Dahlstedt Foto: Anna Sjöström Douagi

Palle Dahlstedt i samtal med deltagare i MusikJakten på Nobelmuseet. Foto: Anna Sjöström Douagi

I MusikJakten har elever successivt utvecklat musik av olika slag med hjälp av programvara byggd på evolutionära algoritmer i syfte att hjälpa forskarna att åskådliggöra hur kreativa processer fungerar. De evolutionära verktygen som använts bygger på Palle Dahlstedts forskning, här i en särskild version utvecklad i samarbete med Peter Ljungstrand, studioledare för Interaktiva Institutet. I förlängningen påverkar projektet hur framtida teknik kan komma att förbättras och utvecklas inom forskningsfältet människa-datorinteraktion. Eleverna har också analyserat det musikaliska resultatet och hur det förhåller sig till faktorer som musikalisk bakgrund och musikaliska preferenser hos den elev som skapat musiken.

- Resultatet vi får ut av arbetet kan sedan ligga till grund för att utveckla framtidens smarta musikaliska verktyg, som i sin tur kan hjälpa musiker att komponera ny musik, säger Palle Dahlstedt, som själv också är musiker.

Poster av Elsa Folkesson, Eva Nordman och Felicia Nyholm-Flatow från Ekdalaskolan i Mölnlycke

Elsa Folkesson, Eva Nordman och Felicia Nyholm-Flatow från Ekdalaskolan i Mölnlycke vann priset för bästa poster i Forskarhjälpen: Musikjakten (se bild). Nästan 2 600 röster fördelades mellan 19 affischer och en jury valde därefter ut den bästa postern av de tre som låg i topp. I juryn ingick Maria Gunther, vetenskapsjournalist DN, Jörn Spolander, redaktör för Forskning och Framsteg och Eva Funck Beskow, programledare SVT.

Målet med Forskarhjälpen är att låta högstadieelever och lärare få möjlighet att medverka i och uppleva ett forskningsprojekt på nära håll och undersöka frågor som: Vad är forskning? Hur forskar man? Och är det verkligen kul att forska? Genom att vara med i Forskarhjälpen fick eleverna chans att:

Palle Dahlstedt Forskarjakten Foto: Anna Sjöström Douagi
Palle Dahlstedt Forskarjakten Foto: Anna Sjöström Douagi

Palle Dahlstedt med deltagare i Forskarhjälpen: MusikJakten (Klicka för förstoring) Foto: Anna Sjöström Douagi

Mer information

Nobelmuseet: Forskarhjälpen

Dela artikel

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Stiftelsen för Sveriges unga akademi, orgnr. 802477-9483 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser
Poster av Elsa Folkesson, Eva Nordman och Felicia Nyholm-Flatow från Ekdalaskolan i Mölnlycke
Palle Dahlstedt Forskarjakten Foto: Anna Sjöström Douagi
Palle Dahlstedt Forskarjakten Foto: Anna Sjöström Douagi