19 maj 2014
Skolfrågan är högaktuell inför valet, med anledning av de dåliga PISA-resultaten. Men skolans problem får inte reduceras till en uppgörelse mellan politiska ideologier, skriver Sveriges unga akademi och ger tre konkreta förslag för en framgångsrik skola, utifrån fyra forskningsbaserade utgångspunkter.
En av artikelförfattarna: Andreas Ryve, professor i matematikdidaktik. Foto: Markus Marcetic/Sveriges unga akademi
Läs debattartikeln på Tidningen Curie
Debatten om orsaker till – och lösningar på – skolans problem får inte reduceras till en uppgörelse mellan politiska ideologier. Det är hög tid att argumentation och förslag baseras på de forskningsresultat som faktiskt finns i skolfrågan. Vi presenterar fyra forskningsbaserade utgångspunkter och tre strukturella förslag som bas för utvecklingen av en framgångsrik skola.
Sveriges unga akademi är, liksom många andra, oroade över den svenska skolans utveckling. Det finns dock forskning att luta sig mot, både för problemformulering och för åtgärder. Modern skolforskning ger stöd för följande utgångspunkter för att förbättra den svenska skolan.
Det finns i dag mycket små möjligheter för forskare att bidra till att forskningsbasera och därmed utveckla den svenska skolan, annat än genom lärarutbildningen, och vi föreslår därför:
1) att det skapas forum där forskare, politiker och skolhuvudmän kan resonera kring prioriteringar om skolan;
2) att det etableras infrastruktur i form av kombinerade forsknings- och utvecklingsavdelningar i nära anslutning till skolor som syftar till att långsiktigt forskningsbasera skolans arbete;
3) att framtida skolutveckling tydligt kopplas till forskning och forskargrupper med gedigna kunskaper i att systematiskt utveckla skolan.
Forskare på lärosäten har ett viktigt ansvar i att utveckla lärarutbildningen. Vi vill dock bidra på flera plan och anser att existerande kunskap i alldeles för liten utsträckning används i såväl strategiska beslut som operativa insatser. Att genom de tre ovan nämnda förslagen börja arbeta med de fyra forskningsbaserade utgångspunkterna är ett avgörande steg för att etablera en skola som bygger på vetenskaplig grund.
Andreas Ryve
Professor i matematikdidaktik, Mälardalens högskola
Ledamot i Sveriges unga akademi
Marie Wiberg
Docent i statistik, Umeå universitet
Ledamot i Sveriges unga akademi
Stefan Jonsson
Professor i företagsekonomi, Uppsala universitet
Ledamot i Sveriges unga akademi
Martin Högbom
Professor i strukturbiokemi, Stockholms universitet
Ordförande i Sveriges unga akademi
Artikelförfattare: Marie Wiberg, Stefan Arora Jonsson och Martin Högbom. Foto: Markus Marcetic/Sveriges unga akademi
Fyll i formuläret för att få Sveriges unga akademis nyhetsbrev. Det utkommer upp till sex gånger per år. Du kan närsomhelst välja att avsluta din prenumeration.