Sara Liin är ordförande för den panel som arbetar med invalet av nya ledamöter 2025. Från och med den 24 oktober kan forskare från alla ämnesområden skicka in ansökningar. Invalspanelen tittar på vetenskapliga meriter och engagemang i akademins frågor. Invalet är öppet för yngre forskare som disputerat för 2–10 år sedan och de ledamöter som väljs in kan se fram emot fem år med akademin.

Utomhusporträtt av Sara Liin

Foto: Erik Thor/SUA

Varför ska jag söka till Sveriges unga akademi?

Att vara med i SUA är inte jämförbart med något annat sammanhang man är med i som självständig ung forskare. Här uppmuntras man att tänka på det stora, själva förutsättningarna för en fri och kreativ forskningskultur. Om man till exempel brinner för att prata om forskning med ungdomar, eller kanske på riktigt jobba med de politiska förutsättningarna, eller vidga sitt nätverk tvärvetenskapligt med forskare från andra länder – oavsett inriktning kan man i SUA skapa något helt fantastiskt! SUA öppnar dörrar.

Tillsammans jobbar vi med större projekt och når ut till många fler människor. Då många engagerade ledamöter från olika fält jobbar tillsammans, och med sekretariatets fantastiska stöd, klarar vi även stora projekt. Som att skriva en barnbok eller organisera en internationell konferens. En sak som karakteriserar arbetet inom SUA är att hur mycket energi man än lägger ned, så får man alltid mer tillbaka! Det är något av ett mysterium. Trots att vi ofta arbetar intensivt, så på något sätt så kommer man alltid tillbaka från akademimöten och aktiviteter med plus på energikontot.

Hur blir man ledamot i Sveriges unga akademi?

Man ansöker själv om att bli ledamot i Sveriges unga akademi. Under hösten har akademin en öppen utlysning där den som är intresserad skickar in en ansökan. Alla ansökningar granskas sedan av invalspanelen och vi bedömer då två saker: dels den sökandes vetenskapliga excellens, dels den sökandes engagemang kring frågor som ligger nära SUA. De senaste åren har vi haft cirka 70–110 sökande och av dessa väljs de bästa 6–8 kandidaterna in. Konkurrensen är hård och det är inte ovanligt att ledamöter sökt flera gånger innan de kommit in. Om du inte blev invald så uppmuntrar vi att du söker igen!

Vem bedömer ansökningarna och väljer nya ledamöter?

Sveriges unga akademi utser varje år en invalspanel bestående av ledamöter från olika ämnesområden. Invalspanelen sköter sedan hela invalsprocessen med granskning av ansökningar och intervjuer med de sökande i sista steget. Panelens sammansättning varierar något över åren och invalsprocessen startar om varje år. Alla sökande behandlas exakt lika, oavsett om man sökt tidigare eller ej. Invalspanelen lämnar sitt förslag till akademin som sedan gemensamt beslutar om förslaget ska antas eller inte.

Vilka faktorer väger mest?

Invalspanelen bedömer två kriterier: excellens och engagemang, och båda måste finnas för att en person ska kunna väljas in. Det räcker alltså inte med att vara den främsta i Sverige inom sitt fält om du inte uppfyller engagemangskriteriet, eller vice versa. Anledningen till att engagemang tas med i bedömningen är att Sveriges unga akademi är en arbetande akademi. Vi söker efter ledamöter som vill och kan bidra i akademins arbete.

Hur definierar ni vetenskaplig excellens?

I stora drag bedömer vi detta på liknande sätt som forskningsfinansiärerna. Det innebär att vi letar efter kandidater som har visat exempel på nytänkande och framstående forskning. Andra meriter som vi letar efter är till exempel beviljade forskningsanslag och meriteringstjänster. Eftersom vi väljer in relativt sett unga forskare är vi dessutom noga med att kandidaterna måste ha visat självständighet från sina tidigare handledare i sin forskning. Inom naturvetenskap, teknik och medicin syns självständighet oftast som att man publicerat som senior författare utan sina tidigare handledare. Inom samhällsvetenskap och humaniora ser det annorlunda ut. Vi tar full hänsyn till att forskningen och meriteringen ser olika ut inom olika vetenskapsområden.

Vad menas med engagemang?

Sveriges unga akademi är en arbetande akademi och alla ledamöter förväntas arbeta aktivt med projekt som ryms inom akademins verksamhet. Vi tror att tidigare intresse och engagemang är ett bra sätt att förutspå framtida insatser och vi letar därför efter personer som visat engagemang inom de områden som akademin arbetar med. Vi ser också till nya idéförslag. Den sökande behöver inte på något sätt vara expert men det är viktigt att det finns ett genuint intresse. Akademins sekretariat hjälper till att genomföra aktiviteter.

Hur går intervjuerna till?

En viktig del i invalsprocessen är intervjuerna. Utifrån de ansökningar som kommit in väljer invalspanelen ut upp till sexton personer som bjuds in till intervjuer som görs i grupper om cirka fyra deltagare. Invalspanelen ställer ett antal frågor som kandidaterna får diskutera sinsemellan. Efter frågorna finns det möjlighet att ställa frågor till ledamöterna i invalspanelen.

Hur lyckas ni få så stor spridning av ledamöter från olika ämnen till exempel?

Akademin har idag en jämställd sammansättning med avseende på kön och en god spridning av ämnen och lärosäten. Det är vi stolta över! I invalsprocessen arbetar vi aktivt med att behandla alla ansökningar lika men vi har inga krav på att de ledamöter som väljs in ska vara från vissa ämnen eller lärosäten etc. för att hålla en god balans i akademin. Självklart håller vi ögonen på balansen genom invalsprocessen, men hittills har vi alltid fått en välbalanserad sammansättning av de invalda utan några särskilda åtgärder.

Hur arbetar ni med jäv och likabehandling?

Vi följer Vetenskapsrådets riktlinjer för jäv. Det innebär att den som är jävig lämnar rummet när vi diskuterar den kandidaten som hen är jävig för. Eftersom intervjuerna sker i grupp sitter jäviga ledamöter i invalspanelen med för att höra de andra kandidaterna, men de deltar inte i några diskussioner om kandidaterna som hen är jävig för senare. Dessutom har vi en observatör (akademins vd) med på alla möten med invalspanelen. Observatörens roll är att se till att vi följer jävsregler och behandlar alla kandidater lika.

Ger ni individuell feedback?

Nej, vi har inte möjlighet att ge individuell feedback till de sökande.

Du valdes in 2020, hur upplevde du invalsprocessen?

Jag upplevde invalsprocessen som både inspirerande och pirrig. För den skriftliga delen av ansökan var det kul att fundera från ett helt annat perspektiv än jag normalt gör i en ansökan om forskningsmedel. I stället för att formulera en projektplan och lyfta varför jag är den som ska få förtroendet att genomföra projektet behövde jag reflektera över forskarsamhället i stort och hur jag skulle kunna bidra till det viktiga arbete som ligger Sveriges unga akademi varmt om hjärtat. Det var dessutom en bonus att själva ansökan gick snabbt att skriva, då enbart nyckelinformation efterfrågades. Inför intervjun hade jag fjärilar i magen då det var en ovan upplevelse att intervjuas i grupp med medsökande. Efter panelens första fråga lade sig dock nervositeten tack vare panelens uppmuntrande kroppsspråk och stämning samt engagemanget hos mina medsökande. I min grupp tog intervjun formen av ett samtal där panelmedlemmarna turades om att ställa frågor som vi i gruppen svarade på, ibland i tur och ordning och andra gånger genom att bolla tankar och åsikter mer dynamiskt. När jag lämnade intervjurummet kände jag att ”det här vill jag ha mer av!”. Därför var det en glädjestund när jag senare fick besked om att jag blivit antagen som ledamot.

Hur såg ditt tidigare engagemang ut?

Att interagera med människor utanför mitt forskningsområde har varit viktigt för mig ända sedan jag började doktorera. Jag tycker det är väldigt inspirerande att höra andras tankar och funderingar om den forskning vi bedriver samt om forskning och kunskap i stort. Jag lär mig dessutom alltid från de frågor som ställs under utåtriktade aktiviteter, särskilt kluriga resonemang från barn och kloka perspektiv från äldre. Innan jag blev ledamot i Sveriges unga akademi hade jag främst engagerat mig i träffar med skolbarn och föreläsningar för äldre med hjärtsjukdom, eftersom delar av min forskning handlas om just det. Jag hade även trevande försökt hitta vägar att bidra till att ge en mer nyanserad bild av vem som kan bli forskare, bland annat genom att engagera mig i mitt lärosätes satsningar på breddad rekrytering. För mig har det känts viktigt att sporra fler unga att våga glänta på dörren till högre utbildning och visa hur varierande och givande forskning kan vara. Under min tid i Sveriges unga akademi har det varit fantastiskt att slå sig ihop med andra ledamöter som känner precis lika, och att samla på mig nya verktyg och erfarenheter för utåtriktat engagemang. Jag har lärt mig mycket mer, och fått varit del av långt mer, än jag någonsin kunnat drömma om när jag för fyra år sedan blev en del av SUA-gemenskapen!

Dela artikel

Relaterade artiklar

Bild: fåglar i spridd flock, i silhuett mot djupt blå himmel
Forskningspolitik
Tvärvetenskap
Sigrid Schottenius Cullhed
2025

Nytt uttalande om akademisk frihet

Akademiernas kommitté för mänskliga rättigheter har i dagarna publicerat ett uttalande om akademisk frihet och dess betydelse för forskning, utbildning och spridning av vetenskaplig kunskap.
BG_webinar24_Cover_digital_webres
Internationellt
Tvärvetenskap
Janina Seubert
Yaffa Epstein
2024

Webinarium i Uppsala: A Beginner’s Guide to Swedish Academia

Den 12 november arrangerade Sveriges unga akademi en online-workshop med Uppsala universitet, som erbjöd en insiktsfull introduktion till det svenska akademiska systemet baserat på boken A Beginne…
SUA Balingsholm
Akademimöte
Internationellt
Tvärvetenskap
Adel Daoud
Alison Gerber
Andreas Nord
Ann-Kristin Kölln
Cecilia Engdahl
David Karlander
David Marlevi
Elham B. Rostami
Ellen Bushell
Gabriele Messori
Jan Kronqvist
Janina Seubert
Jennifer Mack
Jessica Jewell
Johan Zelano
Juan C. Rocha
Karolina Kauppi
Mathias Osvath
Måns Magnusson
Olle Risberg
Oscar Agertz
Pierre Nyquist
Ragnhild Lunnan
Ruth Pöttgen
Sara Liin
Sara Tanderup Linkis
Yaffa Epstein
2024

Akademimöte den 18–19 september

Den 18–19 september samlades Sveriges unga akademi på Balingsholm för ett tvådagars akademimöte. Vid denna tid på året fokuserar SUA på sammansvetsning och att ta sats inför den kommande perioden…

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Stiftelsen för Sveriges unga akademi, orgnr. 802477-9483 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser