Foto: Malin Sjöberg
Hur ska det öppna, demokratiska samhället kunna värnas och stärkas under 2000-talet? Min forskning tar utgångspunkt i 1900-talets historia för att söka perspektiv på några av dagens främsta samhällsutmaningar. Särskilt intresserar jag mig för barn och ungas roll i historien – som aktörer, medborgare och måltavlor för vuxnas idéer och intressen. Jag har bland annat studerat ungas engagemang i globala frågor under efterkrigstiden. Jag intresserar mig också för frågor som rör samhällelig beredskap och civilförsvar. Hur påverkas unga människor när samhället åter förbereder sig för krig? För tillfället är jag bland annat verksam i ett forskningsprojekt som studerar beredskapspedagogik i Sverige under kalla kriget.
Ytterligare ett spår i min forskning rör kunskapshistoria – ett fält som undersöker hur kunskap formas, cirkulerar och får betydelse i samhället. Genom historiska perspektiv på kunskap, kris och medborgarskap vill jag bidra till att förstå de krafter som formar vårt samhälle idag.
Född: 1982
Intressen: Har löpning som hobby och har bland annat skrivit en biografi om Gunder Hägg, löparen alltså – inte proggbandet med samma namn. Lyssnar i och för sig gärna på dem också.
Övrigt: Lärde mig jonglera med hjälp av ett uppslagsverk på CD-rom (ja, det var på nittiotalet!). Drömde länge om att bli poet.
Jag har länge intresserat mig för frågor som rör forskningskommunikation och vetenskapens ställning i samhället. Jag vill bidra till att minska avståndet mellan akademi och samhälle…
Bloggen Skriv historia
Fyll i formuläret för att få Sveriges unga akademis nyhetsbrev. Det utkommer upp till sex gånger per år. Du kan närsomhelst välja att avsluta din prenumeration.