Den 25 september var Sveriges unga akademis ordförande Sofia Lodén inbjuden för att tala i riksdagens första kammare. Sofia talade för fria projektbidrag, höjda basanslag och ett fullständigt grundlagsskydd av akademisk frihet.

sofia lodén talar i riksdagens förstakammare

”Forskning och undervisning ska inte vara samma slags myndighetsutövning som handläggning på Försäkringskassan är.” – Sofia Lodén

Så påverkas forskare i praktiken

Hur kan forskningen bidra till att lyfta svensk tillväxt och konkurrenskraft? Hur stärker vi Sverige som forskningsnation? Dessa frågor stod på agendan när Moderaterna bjöd in till forskningsseminarium i riksdagens förstakammare.

Sveriges unga akademis ordförande Sofia Lodén tog tillfället i akt att tala om tre teman som är vägledande i vårt inspel till den kommande forsknings- och innovationspropositionen: Frihet, kvalitet och samhällsengagemang.

Begreppet akademisk frihet har diskuterats flitigt den senaste tiden och delvis fått olika innebörd i debatten. I grunden handlar det om att forskare, lärare och lärosäten inte ska vara underställda andra aktörers preferenser. De ska ha utrymme att själva styra sin forskning och undervisning.

I en nyligen sammanställd rapport om akademisk frihet från UKÄ framgår att vad som flest svenska forskare idag upplever som ett hot mot den akademiska friheten är ”Politisk styrning och politisk påverkan generellt” (29 procent). När Viktor Orbáns regering 2018 beslutade att genusvetenskap inte längre skulle vara ett tillåtet ämne för master- och forskarprogram i Ungern blev vi påminda om hur politiska vindar kan få stor påverkan på forskning och högre utbildning.

Sofia berättade om sin tjänst som lektor vid Stockholms universitet. I det dagliga arbetet handlar inte den politiska styrningen om att hon inte får forska om språk och litteratur. Men det finns inget utrymme i hennes tjänst att ta sig an stora forskningsfrågor. I stället ägnar hon sin tid åt att skriva ansökningar om forskningsanslag.

Fler och fler riktade utlysningar tvingar henne att välja de ingångar i ämnet där det finns pengar – i stället för de ingångar som hon själv som forskare tror är mest relevanta. Vi har skapat ett system som inte har tilltro till forskarnas egen förmåga att formulera forskningsfrågor – och som hämmar kreativiteten.

Lärosätenas myndighetsform skapar byråkrati som i förlängningen också hämmar kreativiteten. Sofia beskrev att hon inte är fri att utforma sin undervisning som hon vill, utan drunknar i administrativa regler och styrdokument.

Utomhusporträtt av leende Sofia Lodén

Om forskarsamfundet ges utrymme, resurser och mandat att självständigt välja forskningsinriktningar kommer svenska forskare att angripa – och kanske lösa – de viktigaste vetenskapliga problemen.

Sofia Lodén, ordförande för Sveriges unga akademi

Fyra åtgärder för unga forskare

Den akademiska friheten behöver alltså värnas både i det stora och i det lilla. Sofia diskuterade fyra punkter som har betydelse för unga forskares akademiska frihet.

  1. Värna de fria och större projektbidragen. Vi vet inte i dag vilka framtidens stora upptäckter är. För att Sverige ska växa som forskningsnation måste vi därför våga satsa på grundforskning.
  2. Höj basanslagen för att stärka kärnverksamheten. Forskning ingår inte alltid i en forskares tjänst, och svenska lärosäten liknar alltför mycket "forskarhotell" där forskare "hyr ett rum" en kort tidsperiod. Detta är orimligt.
  3. Är förvaltningsmyndigheter den bästa strukturen för lärosäten? Forskning och undervisning ska inte lyda under samma slags myndighetsutövning som handläggning på Försäkringskassan.
  4. Inför ett fullständigt grundlagsskydd för forskningens och utbildningens frihet. Svenska lärosäten saknar institutionell autonomi och hamnar långt ned i internationella jämförelser av graden av akademisk frihet.

Sofia skickade med några påminnelser till våra politiska makthavare:

  • Om lärosätena ges autonomi och handlingskapacitet kommer sektorn att bli attraktiv för världens främsta forskare.
  • Om forskarsamfundet ges utrymme, resurser och mandat att självständigt välja forskningsinriktningar kommer svenska forskare att angripa – och kanske lösa – de viktigaste vetenskapliga problemen.
  • Om systemet främjar nyfikenhet och oberoende kan samhällsbidraget öka.

Avslutningsvis påpekade Sofia att samhället inte får glömma bort tvärvetenskapen. I dag talar vi alltför sällan om tvärvetenskap. Men för att vi ska kunna ta oss an de stora samhällsutmaningarna måste vi samarbeta över ämnesgränserna.

Lita på att forskarna vet vad som är viktigt

Efter Sofias föredrag deltog hon i ett panelsamtal tillsammans med Johan Lindell, chef för Vetenskapsrådets forskningspolitiska avdelning, och Jonas Eliasson, vice ordförande i ESO:s styrelse. Diskussionerna gav utrymme för fler frågor.

Sofia tog bland annat upp att med ett för snävt fokus på excellens riskerar vi att glömma längre tidsperspektiv och att Sverige är ett litet land. Hon uttryckte en oro för små ämnen och bildningsämnen som exempelvis klassiska språk, som latin och grekiska. Tanken ligger nära till hands att sådana ämnen försvinner, eftersom de inte alltid kan ha excellenta forskare.

Men utan bildningsämnena kan Sverige aldrig bli ett excellent forskningsland. Vi behöver dessutom en mängd ämnen för att kunna arbeta tvärvetenskapligt och föra vidare gamla forskningstraditioner. Det är också en form av excellens, som kanske inte alltid räknas.

Vidare påpekade Sofia att gränsen mellan forskning och samverkan borde göras mindre tydlig. I hennes forskning, som handlar om fransk medeltidslitteratur, kan en bok som publiceras på svenska betraktas som ”populär” – och samma bok på ett internationellt förlag anses som ”vetenskaplig”. Gränserna mellan forskning och samverkan är helt enkelt inte lämplig för alla ämnen.

Samtidigt måste vi våga skriva böcker på svenska. Sådana publikationer bidrar till att bygga en bred kunskapsbas i landet. Samhället måste våga lita på att forskare själva vet vilken publikationsform som är bäst lämpad för att nå ut både till andra forskare och till den breda allmänheten. Kort sagt behövs synen att samverkan kan vara ”forskning på riktigt”.

sofia loden panelsamtal riksdagen

Sofia Lodén i panelsamtal tillsammans med Johan Lindell och Jonas Eliasson.

I samspråk med ministern

De övriga deltagarna i seminariet var:

  • Sara Mazur, ledamot i Knut och Alice Wallenbergs stiftelse
  • Magnus Tyreman, styrelseordförande i Handelshögskolan i Stockholm
  • Niklas Wykman, finansmarknadsminister
  • Jonas Eliasson, vice ordförande i ESO:s styrelse
  • Nicklas Berild Lundblad, forskare och författare
  • Johan Lindell, chef för Vetenskapsrådets forskningspolitiska avdelning
  • Josefin Malmqvist, Moderaternas utbildningspolitiska talesperson

Efter seminariet passade Sofia på att samtala med Niklas Wykman och Josefin Malmqvist, för att ytterligare betona vikten av akademisk frihet.

sofia loden och josefin malmqvist

Sofia Lodén och Josefin Malmqvist, Moderaternas utbildningspolitiska talesperson.

sofia loden och niklas wykman

Sofia Lodén och Niklas Wykman, finansmarknadsminister.

Dela artikel

Relaterade artiklar

sua-rifo-gruppbild-2024-10-02
Forskningspolitik
Rifonätverket
Andreas Nord
Cecilia Engdahl
Jessica Jewell
Måns Magnusson
Ronnie Berntsson
Sofia Lodén
Stefan Engblom
Yaffa Epstein
2024

Årets första träff i nätverksprogrammet med Rifo

Den 2–3 oktober besökte ledamöter från SUA riksdagen för den första träffen i 2024–2025 års omgång av SUA:s och Rifos nätverksprogram.
Bild: fyra personer poserar tillsammans inne på bokmässan
Barn och samhälle
Forskningspolitik
Sigrid Schottenius Cullhed
2024

Censur och demokrati på Bokmässan

Sveriges unga akademi medverkade på Bokmässan där begreppet censur diskuterades och yttrandefrihetens begränsningar belystes tillsammans med Kommittén för demokratins röstbärare.
gabriele-mle-ki-1
Forskningspolitik
Gabriele Messori
2024

Gabriele Messori på EU-seminarium: Så kan en forskarkarriär bli attraktiv

Gabriele talade om hur forskarkarriären kan göras attraktiv och berättade om SUA:s bok A Beginner’s Guide to Swedish Academia.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Stiftelsen för Sveriges unga akademi, orgnr. 802477-9483 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser