10 oktober 2024
Den sydkoreanska författaren Han Kang tilldelas 2024 års Nobelpris i litteratur ”för hennes intensiva poetiska prosa, som konfronterar historiens trauman och blottlägger människans sårbarhet”. SUA:s Sara Tanderup Linkis, docent i digitala kulturer och lektor i förlags- och bokmarknadskunskap, svarar på 5 frågor om årets pris.
Sara Tanderup Linkis Foto: Lars Pehrson/SUA
Pressmeddelande 2024 års Nobelpris i litteratur
Jag forskar om litterär kultur och modern bokkultur. Nobelpriset knyter an till mitt forskningsfält på det sätt som litterära priser i allmänhet och Nobelpriset i synnerhet förhåller sig till frågor om vad litterärt värde är och litteraturens plats roll i samhället. Litterära priser definierar vad vi anser vara bra litteratur, vid en given tidpunkt, i ett givet kulturellt sammanhang. Det säger något om vårt litteraturbegrepp och våra värderingar. Det är kärnfrågor inom mina forskningsområden, litteraturvetenskap, litteratursociologi och studier i bokkultur. Jag forskar och undervisar även i ämnet förlags- och bokmarknadskunskap och är därför intresserad av hur internationella priser som Nobelpriset påverkar bokmarknaden och hur litteratur från andra länder och marknader cirkuleras, översätts och finner sin väg till svenska bokhandlare, bokhyllor och läsare.
Valet av Han Kang är på många sätt i linje med Svenska Akademiens profil och det litteraturbegrepp de står för. Kang är känd för ”litterär kvalitet” i klassisk mening, en poetisk och elegant prosa. Samtidigt representerar hon en sydkoreansk litterär tradition, som inte är utbredd i västvärlden. Hennes böcker tematiserar bland annat sydkoreansk mentalitet, könsroller och historiskt trauma. Jag tycker det är ett utmärkt val efter några år med europeiska/nordamerikanska prismottagare som Jon Fosse, Annie Ernaux och Louise Glück. Till skillnad från många andra litterära priser är ju Nobelpriset ett internationellt, ”världslitterärt” pris, och det är sympatiskt, att Svenska Akademien då använder priset för att uppmärksamma och främja världslitteratur, som kan bidra till att vidga våra föreställningar och bilder av världen såväl som litteraturen.
Min forskning fokuserar bland annat på litteraturens förhållande till andra medier och konstformer, och på kopplingar mellan litterär kultur och populärkultur. Därför tycker jag att det var intressant när Svenska Akademien valde att ge Bob Dylan Nobelpriset i 2016! Man kan tycka vad man vill om det valet, men det hjälpte till att starta debatten om vad litterärt värde är, vad litteratur är (med tanke på att Dylan är musiker och låtskrivare) och vem litteraturen (och Nobelpriset!) är till för. Samtidigt var valet av Dylan intressant eftersom det gav anledning till diskussion om vilken roll ett pris som Nobelpriset spelar i modern (populär)kultur.
Jag tycker som sagt att det är sympatiskt att Svenska Akademien nu belönar världslitteraturen, vilket Han Kang är ett exempel på. Men Nobelpriset står ändå för några ganska bestämda föreställningar om vad litteratur och litterärt värde är: det är skönlitteratur för vuxna i tryckt bokform. Jag tycker att andra former av litteratur förtjänar en chans! Barn- och ungdomslitteraturen lyser till exempel med sin frånvaro i listan över pristagare. Det är förstås för sent för Astrid Lindgren (som Han Kang faktiskt nämner som en av sina stora inspirationskällor), men hennes verk hade varit värda ett Nobelpris! Ett Nobelpris till en barnlitterär författare skulle signalera att barnlitteratur tas på allvar som just det, litteratur.
Jag forskar just nu på hur ljudboksmediet och muntliga berättartraditioner bidrar till att påverka och vidga vårt litteraturbegrepp. Därför tycker jag också att det skulle kunna vara spännande om författare som arbetar med den muntliga litteratur, texter skrivna för högläsning eller andra sorters ”ljudlitteratur” skulle få priset någon gång i framtiden!
Årets pris är intressant eftersom det går till en författare som är mitt i karriären – Kang är bara 53 år. Därmed kan priset aktivt bidra till att påverka hennes författarskap och öppna dörrar för henne i framtiden – till skillnad från när priset ges till författare mer retrospektivt, där det inte får en direkt konsekvens för den ram inom vilken författarskapet är utvecklad.
I ett bredare perspektiv kan priset till Han Kang som sagt bidra till att öppna de västerländska litterärsamhällen (och marknader) för sydkoreansk litteratur. Det är det första litteraturpriset till en författare i Sydkorea och sydkoreansk litteratur har generellt sett inte haft något större genomslag i västvärlden. Precis som tidigare val av till exempel östeuropeiska författare, kan priset till Kang bidra till att vidga den västerländska litterära världens horisonter och samtidigt främja traditionella ”höglitterära” värden i form av språklig komplexitet och tematisk tyngd.
Fyll i formuläret för att få Sveriges unga akademis nyhetsbrev. Det utkommer upp till sex gånger per år. Du kan närsomhelst välja att avsluta din prenumeration.