Hösten och våren 2016–2017 arrangerade Sveriges unga akademi och Expertgruppen för etik vid Vetenskapsrådet seminarieserien ”Den gode forskaren” om forskningsetik. Fyra seminarier med olika infallsvinklar på temat hölls i Lund, Stockholm, Göteborg och Umeå.

scale520.jpg

Lund-panel: Göran Sandberg, Maria Thuveson, Mats Johansson och Göran Hermerén. Foto: Ana Carla Beramendi/Sveriges unga akademi

Sveriges unga akademi hade fört interna samtal om forskningsetik och det fanns en önskan om att lyfta dessa frågor. Då forskningsfusk klättrat högt på både den akademiska och mediala agendan under 2016, bland annat på grund av Macchiarini-skandalen, beslutade sig akademin för att gå från ord till handling. Under fyra seminarier runt om i landet diskuterades forskningsetiska dilemman och möjliga vägar framåt.

Etikseminariets panel i Lund
Jonas Olofsson och Torun Lindholm Foto: Annika Moberg/Sveriges unga akademi

Moderatorer: Jonas Olofsson, lektor i psykologi, Stockholms universitet och ledamot i Sveriges unga akademi, och Torun Lindholm, professor i psykologi vid Stockholms universitet och ledamot i Vetenskapsrådets expertgrupp för etik Foto: Annika Moberg/Sveriges unga akademi

Det är viktigt att forskningens framsteg blir kända och använda av politiker, intresseorganisationer, näringsliv, media och allmänheten. Vi diskuterade frågor som: hur kan vi vara säkra på att genombrott faktiskt är ett genombrott? Vad krävs för att kunna säga något med säkerhet?

Program och medverkande

Film (uppdelad enligt programmet)

Staffan I. Lindberg och Torun Lindholm

Staffan I. Lindberg, professor vid Statsvetenskapliga institutionen, Göteborgs universitet och ledamot i Sveriges unga akademi, och Torun Lindholm, professor i psykologi vid Stockholms universitet och ledamot i Vetenskapsrådets expertgrupp för etik, hälsar välkomna och introducerar den tredje delen i seminarieserien. Foto: Sveriges unga akademi

Fokus för den tredje delen i serien var tre trender som utmanar till etiska överväganden för forskare i ett demokratiskt samhälle. För det första är demokratin, yttrandefriheten och den akademiska friheten under stark press idag på många håll i världen. För det andra så investerar djupt odemokratiska länder stort i forskning och söker samarbeten med etablerade universitet i demokratier. Slutligen så återfinns auktoritära tendenser som vill påverka forskningen också i Sverige.

Program och medverkande

Film (uppdelad enligt programmet)

Klas Markström

Klas Markström, docent i matematik vid Umeå universitet och ledamot i Sveriges unga akademi. Foto: Sveriges unga akademi

Tema för den sista delen i serien var vetenskapliga framsteg som möjliggör stora förändringar, potentiellt både bra och skadliga, och vilket ansvar vi har för för dessa möjligheter. Den revolutionerande CRISPR/Cas9 metoden inom genteknik, automatisering och AI är exempel.

Program och medverkande

Broschyr med sammanfattning

Dela artikel

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Stiftelsen för Sveriges unga akademi, orgnr. 802477-9483 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser