Sveriges unga akademi har lämnat ett remissvar på utredningen Ds 2023:8 Förslag på åtgärder för att skapa bättre förutsättningar för kliniska prövningar. SUA ställer sig tveksamma till ett av utredningens förslag, och tillstyrker ett annat.

kollage_elham_johanz_michael_petter

Foto: Erik Thor, Ulf Sirborn

Betänkandet saknar en avgörande faktor

SUA delar utredningens övergripande problembeskrivning vad gäller faran med att färre kliniska prövningar genomförs i Sverige. SUA instämmer också i att huvudskälet till att antalet kliniska studier och kliniska prövningar minskar i Sverige är att de är nedprioriterade inom sjukvården till förmån för andra incitament som styr sjukvården, såsom vårdproduktion, dokumentation och administration.

SUA har dock inte samma tilltro till att ökade stödfunktioner inom sjukvården eller närliggande infrastrukturer (kliniska prövningsenheter, biobanksnoder m.m.) kommer att leda till fler prövningar såsom utredningen gör gällande. Sådana stödinstanser har vuxit fram under samma tidsperiod som antalet kliniska prövningar minskat. Innan ytterligare resurser satsas på liknande funktioner bör  redan genomförda insatser utvärderas.

SUA vill istället lyfta fram de bristfälliga förutsättningarna för den kliniska prövaren att bedriva  studier som helt avgörande för den negativa trenden för kliniska läkemedelsprövningar i Sverige. Denna avgörande faktor saknas i betänkandet.

Tidigare generationer kliniska forskare såg samverkan med läkemedelsindustrin som något positivt. Idag saknas i princip incitament för både sjukvårdshuvudman och den enskilde prövaren att genomföra kliniska prövningar. För den forskande läkaren har kliniska prövningar inget vetenskapligt meritvärde, leder till komplexa jävsdeklarationer och ett merarbete som inte kompenseras med avsatt arbetstid för uppgiften. Regulatoriska krav och GCP-regelverkets krav på prövare medför ett omfattande ansvar.

I en pressad klinisk vardag uppkommer också undanträngningseffekter. De läkare som är aktuella som kliniska prövare har ofta också verksamhetsbärande roller på klinikerna och är satta att hantera just dessa undanträngningseffekter.

Betänkandets systemperspektiv gör att dessa viktiga faktorer kraftigt underskattas. I korthet innebär förslagen ett alltför stort fokus på att stödja och för lite fokus på att göra.

Kliniska prövningsenheter som en del av vårdens infrastruktur

Utredningen gör bedömningen att kliniska prövningsenheter har en hög ändamålsenlighet för att skapa bättre förutsättningar för kliniska prövningar och föreslår att finansiera kliniska prövningsenheter som en del av infrastrukturen för kliniska prövningar i hälso- och sjukvården.

Sveriges unga akademi ställer sig tveksamma till förslaget.

Vi ställer oss frågande till om utökade satsningar på kliniska prövningsenheter inom hälso- och sjukvården kommer få avsedd effekt. Sådana enheter riskerar att bemannas med administratörer med liten eller ingen egen forskningskompetens, eller gedigen kunskap om regelverket. En förutsättning för att dessa ska kunna bidra till ökad genomförandekapacitet är att  de finns i linjeorganisationerna och som stöd till verksamhetschefer och enskilda prövare.

SUA menar att sjukvårdens uppdrag måste differentieras, där universitetssjukhusen får helt nya uppdrag och en ny finansieringsmodell med tydliga incitament för forskning, vetenskap och utbildning som integreras i alla delar av verksamheten och ersätts därefter.

Kompetensförsörjning och forskningsstödjande personal

Utredningen föreslår kompetensförsörjning av klinisk forskningspersonal och forskningsstödjande personal i hälso- och sjukvården i syfte att utveckla och implementera en nationellt harmoniserad teoretisk och praktisk utbildning för klinisk forskningspersonal och forskningsstödjande yrken.

Sveriges unga akademi tillstyrker förslaget.

Av utredningens förslag tror vi att detta förslag har störst potential att medföra positiva effekter och möjliggöra förändring.Vi vill dock betona att ytterligare åtgärder är nödvändiga för att stärka kapaciteten och incitamenten för den kliniska prövaren. Det gäller exempelvis ett stärkt meritvärde och förbättrade karriärutvecklingsmöjligheter för den som antar rollen som prövare. Inte minst måste forskningens meritvärde öka inom sjukvården. 

Författare

BrodinPetter_fotoUlfSirborn_275

Petter Brodin

Medicin
Karolinska Institutet
Tidigare ledamot
2019–2024
Professor i immunologi vid Karolinska Institutet
RostamiEhlhamB_fotoErikThor_DSC_5744_1_1_webres

Elham B. Rostami

Medicin
Karolinska Institutet
Uppsala universitet
Akademiledning
Almedalen 2024
Almedalen 2025
Ledamot
Vice ordförande
2022–2027
Neurokirurg, docent i neurokirurgi vid Uppsala universitet och Karolinska Institutet
Utomhusporträtt av Michael Schöll

Michael Schöll

Medicin
Göteborgs universitet
Ledamot
2021–2026
Professor i molekylär medicin vid Göteborgs universitet
Utomhusporträtt av Johan Zelano

Johan Zelano

Medicin
Göteborgs universitet
Tidigare ledamot
2020–2025
Specialistläkare och professor i neurologi vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet

Datum

Dela publikation

Relaterade publikationer

david måns elham pierre
David Marlevi
Elham B. Rostami
Måns Magnusson
Pierre Nyquist
Debattartiklar
2025

Försvaga inte det som ger AI dess styrka

Sverige har allt som krävs för att leda AI-utvecklingen: Stark forskning, digital infrastruktur och en tradition av teknisk utveckling. AI kan göra mycket nytta, men bara om vi satsar på rätt kompetens och bygger långsiktiga samarbeten mellan forskning, offentlig sektor och näringsliv, skriver vi…
signaturer debattartikel associationsform
Andreas Nord
David Karlander
David Marlevi
Elham B. Rostami
Gabriele Messori
Olle Risberg
Ruth Pöttgen
Debattartiklar

Fortsatt politisk kontroll skadar svensk forskning och högre utbildning

En utredning av lärosätenas associationsform är ett första steg mot att förstärka skyddet av den akademiska friheten. Det skulle stärka den svenska demokratin och främja excellent forskning och utbildning, skriver vi i Sydsvenskan.
growtika-nGoCBxiaRO0-unsplash
David Marlevi
Elham B. Rostami
Måns Magnusson
Pierre Nyquist
Remissvar
2025

Sveriges unga akademis remissvar på AI-kommissionens ”Färdplan för Sverige”

Sveriges unga akademi har lämnat sitt remissvar på utredningen SOU 2025:12 AI-kommissionens Färdplan för Sverige. Vi delar kommissionens övergripande ambition, men har kritiska invändningar och rekommendationer. Foto: Growtika/Unsplash I december 2023 tillsatte regeringen den så kallade ,…

Relaterade artiklar

Gabriele Messori Almedalen huvudbild
Forskningspolitik
David Karlander
Elham B. Rostami
Gabriele Messori
2025

Akademin i Almedalen 2025

SAM25_54563047795_6b8e88a23e_b_webres
Forskningspolitik
Internationellt
2025

Policykonferens i Wien – Bygg broar mellan forskning och beslut

2025-05-06 VR hearing

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Stiftelsen för Sveriges unga akademi, orgnr. 802477-9483 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser